
Göteborgs Filmfestival är en fantastisk företeelse.
Tack vare vår eländiga pandemi hamnade årets Filmfestival hemma i vardagsrummet. Vi har kunnat se häftiga filmer ifrån Georgien, Kina, Portugal å Irland .

Filmen ”Sweat” är producerad i Polen. Snygga Sylwia med alla möjliga perfekta kroppsformer har byggt upp ett hälso-program via sociala medier där hon har 600.000 följare. 600.000 fans som avgudar denna vackra, lyckliga ikon som har ALLT.
Nästan.

Filmen handlar om när fasaden rämnar. Intressant.
Narciss. en blomma som lyser. Granne till Narcissism. Titta på MIG!

Är det vi själva som är så heta på att bli objektifierade eller är det Samhället som pekar mot denna Livets Stora Mening??
Vi möter det överallt. Jag är inte befriad. När jag varit ute och åkt srkidskor så vill jag allt gärna lägga ut det på FB. Kanske särskilt om jag åker nära en vak…. Eller?

Många gånger är det svårt att veta om det är själva upplevelsen – eller att berätta om Upplevelsen – som är det Stora.
Låt mig ge ett exempel av många. Vinterbad har blivit ofantligt i ropet. Inte för mig då, den Krukan skulle aldrig fixa det. MEN väldigt många av vinterbadarna måste absolut lägga ut bilder på vinterbadet där i vaken å noga berätta ………..”hur skönt det är”. Är det kanske inte lika skönt ifall vi inte berättar……..

Och så vidare och så vidare. Alla Sylwias fitforfightträningskompisar i supertajta märkeskläder……ja det räcker. Öppna ögonen så ser Du överallt runtomkring Dig.

,
Ofta oförargligt. Ibland skrattretande. Ibland besvärande. Fundersamt.
Varför är jag sån? Varför är Homo Sapiens dylik?
å kan det till och med skada……

Ja det kan skada. I Kändisvärlden. I Idrottsvärlden. I Politiken. Ja ända in i Kyrkan.
Som ytterst vanlig världsmedborgare, eventuellt boende i Högelian eller Garpenborg så har vi ett ansvar och vi påverkar vår omgivning med vårt beteende.
Som Myndighetsperson, som Kändis, som Politiker, som Chef har man faktiskt på ett sätt ännu större ansvar. Vi – och dom däroppe – har allt större möjlighet att påverka.

Kanske därför Du så ofta i sociala medier får höra föraktfulla kommentarer, främst om politiker som inte fyller sin hatt. Kommentarer typ jag skulle aldrig förnedra mig att bli politiker. Eller att bli politiker är fördummande som en ”vän” kommenterade.

När man skriver så, då friskriver man sig själv från ansvar. Det köper jag heller inte. Absolut inte. ”den som är utan skuld ska kasta första stenen”.
Men om vi för en stund bortser från alla dessa självgoda, fördömande kommentarer av de som förmodligen inte vill ta ansvar……

Då är vi tillbaka till oss som på nåt sätt finns i nån maktposition. Ordförande i en förening, Ägare till ett företag, Politiker på låg eller hög nivå. Gärna oxå Idrottare eller Influencer. Eller helt enkelt mentor för ett barnbarn. När nån Ser Dig å Lyssnar till Dig.

Man ska ha idoler å förebilder.
En av mina större förebilder är Vaclav.

Känner Du till Vaclav? Jag känner inte honom, vilket är bra – då känner jag inte till de nackdelar som alldeles säkert även han innehar.
Vaclav Havel var president i Tjeckoslovakien/Tjeckien ett decennium runt sekelskiftet som gick.
Jag gillar Vaclav för att han var bredare än en maktslukande karriärist. Jag gillar att han som uttalat Antimaterialistisk och Antikommersiell konstruktiv Filosof kunde under lång tid sitta som högste företrädare för sitt land.

Framför allt gilla jag att den kedjerökande Vaclav mer eller mindre ”avskydde” makten. Att han faktiskt fick övertalas att bli president. En makthavare som har modet att ge ut biografin Én dåre i Prag. En ödmjuk Ledare underifrån.
Jag, LENNART, har mycket att lära.

I varje människa finns en egoistisk drivkraft. Den ska vi inte förneka. Den ska vi använda på ett sunt sätt. Överlevnadsinstinkten, Drivkraften kan hjälpa oss långt.
Går det så långt att det gör Maktmänniskor av oss då har vi gått för långt. Sylwia i Sweat hade blivit fångad av det moderna samhällets osolidariska tänkande.

Låt oss hjälpa varann. Den av oss som vill opp på piedestalen genom att trampa på andra, den behöver vi hjälpa till å knuffa ner.
i Kärlek.


