
Skönt på sommaren, då händer ingenting.
Fast jag är ju van att det inget händer, jag är ju pensionär.
Fast jag hade inget särskilt att göra förut heller. Jag har varit företagare hela mitt liv ungefär.

,
Axplock ur en sommarvecka då inget händer mer än att solen och regnet strålar.

UTAN SPRÅK I FRÄMMANDE LAND – Ani, Jitso och deras två barn flydde från ett av världens mest krigshärjade länder. Kom till Årjäng som kvotflyktingar och är nöjda med att det finns en plats även för dem. Tråkigt nog så lärde de sig aldrig svenska där i Kongo. Faktiskt. De får fickpengar för sina jobb som lokalvårdare idag, men hela familjen ska ha mat. De besöker Soc och de ska fylla i papper. De begriper Ingenting, Jag försöker vara en svensk bro men det är inte lätt här i all god sekretess. Mauwa som kan såväl deras dialekt som god svenska är oersättlig tillgång.

DIGITAL HÄSTKRAFTSHELG – Helgen då Årjäng är på kartan, bland travare, hästälskare och bettlare. I år fick man inte spekulera på stallbacken utan sitta å glo på en TV som vilken helg som helst.

GUNILLA SVANTORP är inte direkt belastande för mig. Men det är roligt läsa stort reportage i NWT om vår duktiga rikspolitiker.
NWT, Svenska Dagbladet och Dagen – det kräver sin man att plöja igenom tidningarna.

KRISFÖRHANDLINGAR I VÄRMLÄNDSK KOMMUN – Du kanske räknar ut vilken kommun det är, det är inte särskilt hemligt. Jalla fall så ringer MPs ordförande och resonerar hur dom ska göra, hur dom ska tänka. Jobbigt och lite intressant. Jag kan inte ge nåt annat råd än att de ska vara ärliga. Ärliga mot sig själva och mot kommunen.

JAFARS BANKKONTO – Fantastiske Jafar känner Du nu efter några blogg-veckor. Du kanske ätit hans goda pizza oxå. J har alltså fått nytt prövningstillstånd. Då kunde han söka arbetstillstånd och för att få det så måste han lämna sitt pass på Migrationsverket. Nu ringer J ganska förtvivlad. Banken har stoppat hans internet-betalningar. Han kan inte betala räkningar när han inte har svenskt ID. Livrädd för att banken ska norpa hans pengar så har han tagit ut alla sina besparingar. Tanken är att han nu ska gå till banken varje gång han får en räkning och betala dyrt. Det går ju inte!!! Fru Ingegerd med bankförflutet engagerar sig. Det löser sig. Man kan ju byta bank…..

BARNBARN PÅ FLOTTE – Barn o barnbarn etcetera har flottat 44km från Stöllet till Ekshärad under veckan. Till helgen kommer de ända till Högelian. SÅ ROLIGT!!. Även Farmor tycker det är roligt fast det finns Laktos å Gluten å Veganer å Gammaldags ätare å ungdomar som äter frukost klockan lunch.
Det blir väldigt tyst när det helt plötsligt är åtta färre i Högelian. Suck.

MOLTER – Han hade nog lite problem, suckade å grunnade varför han inte har några vänner fast han var femti. Snabbt som busen kilade Erik in Skaffa Dig en släpkärra! En god idé. Det finns flera goda förslag. MÔLTER t ex. Nu har jag en kö-lista av vänner som vill bli med mig. Riskfritt är det oxå för dem, jag är ju färgblind.


GÅRDS-MUSEÉT – Vi har byggt ett garage, det måste man fylla med nånting. Jag har gjort halva byggnaden till ett gårds-museum med gamla bruksprylar. Å tänka sig, grannar å vänner kommer ock å fyller upp. Välkommen om Du vill kika.
Jag behöver nog snart bygga ut

ÖPPNING NORGEGRÄNS – Ja det är väl inget man gör här. Men det engagerar. Man medlider öde köptempel, de som jag tidigare drev med. Nu är det riktigt jobbigt för dem.

TEOLOGI O KYRKA I PANDEMIERNAS TID – låter det bra? Tuffa Anna har lurat med mig på en Högskolekurs såhär mitt i högsommaren.
Hur har har Kyrkan fungerat och tänkt i denna pandemi-tid. Det där med Teodicé dvs en allsmäktig Gud och allt lidande – hur går det ihop? Åsså en historie- och biologi-lektion om alla, alla pandemier som hela tiden i cykler rullar runt i vår värld.

WORDFEUD – Det tar tid. å Quizkampen å Primetime kl 20 varje kväll. Det tar en väldig tid. Finns det något botemedel för spelboeroende?


KAFFEGÄSTER – Den tuffaste dagen räknade vi in Eltjänst, Plutten å GP Golvservice. Samma förmiddag kom Börje å prata politik, å sen Ingela o Staffan och just när dom lyft på rumpan kom lokalbussen å där var Per-Inge och Birgitta. Va roligt! Tror vi åt frukost kl 15.

PREDIKOANALYS – stoltast under veckan blev jag ändå när det kom inramlandes ett prediko-utkast. Kan jag säga så skriver hon fungerar det i församlingen, kommer de att lyssna? Med Närhet, med Analys, med Kärlek – detta bara måste bli en bra predikan. Tråkigt jag inte kunde vara där.
,

KORREKTURBOK – Vår alldeles häftiga Sara ska nu vid 45 års ålder ge ut en bok. Berit Cech som doktorerat på ALOBIS – Att Leva Och Bo I Samhället – för den som är intellektuellt funktionshindrad. Berit har haft bl a Sara, Per, Laila och Karin som ”forskningsobjekt” i närmare 25 år och nu kommer boken om detta MEN FÖR MIG ÄR DET VIKTIGT. Nu har vi tillsammans med Sara läst 110 sidor korrektur.

Åsså lite Slåttana – grästrimmat två tunnland, Badat, Fikat, Eldat råa dagar, Läst, Grunnat. Gudstjänst i körka. Nåt lite besök i Kommunhuset. åsså skriver jag blogg. Det tar tid för en gammal man.
Det är ju bara en förmån att få VARA PENSIONÄR!!


