Det egna varumärket är VIKTIGT idag. Den som har råd kan försvara det ända ini rättssalen. Fråga Zlatan nästa gång du träffar honom.
Eller fråga n Donald om han inte blir Trump-en ifall han missar att synas o höras en enda dag.
eller Carl Bildt, Ulf Ekman The Mauler, Skavlan eller Robert Wells.
Jag å Du spelar inte i dessa de högsta divisionerna. Faktum är dock att även i gärdsgårdsserien är Varumärket viktigt. Hur Du klär Dig, hur Du äter, hur Du motionerar, vilken bil Du kör å hur mycket Du klarar att Ernsta.
BISON är givetvis ett Varumärke. Bredvid IKEA, Systembolaget, Google å Riksrevisionsverket.
Även BISON spelar i gärdsgårdsserien.
Även för BISON är Varumärket livsviktigt.
Även vi liksom alla andra företag strävar att förknippas med ett antal vackra floskelord att använda i marknadsföringen.
Går det att bygga nån annan image än ”B I L L I G A S T” å ”R A B A T T”
Går det att bygga ett Varumärke som genomsyrar ett företag?
Ärligt vill jag svara att Jag Vet Inte å ärligt vill jag säga att Vi Har Försökt.
Vi är ju så olika. Nån är relischös, nån satsar allt på frisksporteri, nån är friluftsmänniska, nån lägger pussel, nån diggar Färjestad å nån har ett stort nätverk.
Vi är sååå olika.
Det varumärke vi på BISON försökt bygga är följande:
Det Trygga Företaget – Företaget vi vill att Du ska lita på. Alltså när mänskliga faktorn slagit till så vill vi göra rätt för oss
Det Miljövänliga Företaget – Jo det är en floskel å ibland hamnar en pantflaska i fel kärl å inte alla tycker det är miljövänligt med vedeldning. Men – elda med ved, använda vindkrafts-el och solcellspaneler lägger oss i framkant. Har även personal som är så kostnadseffektiva att ev. spekulanter finner det svårt få det mera slimmat.
Företaget Som Sticker Ut Hakan – med en toalett fullsmetad med tidingsartiklar, med en udda blogg, med uddaudda almanacka, med värmländsk dialekt, med ”lika-lön-princip”, med konsensus-koncept i viktiga frågor……
Det Internationella Företaget – å här vågar vi verkligen sticka ut hakan. Hur många företag med omsättning under tio MSEK med belägenhet i värmländsk obygd kan stoltsera med kunder i 31 länder. Vilka har Marinskijteatern Petersburg som kund. Eller BBC å Bayrische Rundfunck. å Sultanen av Oman å Rysslands näst största Kärnkraftverk. å Sao Paolo State Symphony Orchestra. å Silleruds församling…. Du kan förstås ifrågasätta varför vi inte är större…..
Det Öppna Företaget – vill vi jalla fall tro. När vi är så små så har vi altför liten marknadsföringsbudget, alltså måste vi synas på annat sätt. Därför är toaletten tapetserad med artiklar från Dagens Nyheter å Dagens Industri, från Värmlandsbygden å Nordmarksbygden. Därför kommer det reportage nu i Oktober i VF. Vi säger ”aldrig nej”. Därför får vi va med på Universitet i seminarier om ”Demokratiska Företag” å därför finns vi på Frukostmöten å Rotary. Därför har vi besök av Landshövdingar, Riksdagsmän, Kommunalråd å annat vanligt folk.
DU är oxå VÄLKOMMEN. Kaffet är varmt, jag lovar – ofta kan Du få hembakat bröd till fikat oxå.Det är en del av Varumärket.
å gratis parkering…..
Notera oxå att alla bilder i veckans blogg är ifrån BISONs Naturistdag vid Långtjärn förra veckan. Åxå en del av Varumärket