Jo det där med Livets Mening.
Teodicé-problemet, Ekorrhjulet å fasters galoscher.
”Gå till myran Du late, se hur hon gör och bli vis” säger Salomo i Bibelns Ordspråksbok.
Detta måtte vi ha tagit fasta på i vår tid.
Jag har just landat från en trip till 24-miljonersstaden Shanghai där alla rör sig i en oerhört gigantisk myrstack. Där trafiken är så tät att vid vissa tidpunkter endast Shanghai-registrerade fordon får passera flaskhalsar.
Lite Årjäng, Karlstad o Stockholm i makro-format. Att vi inte springer efter tunnelbanetåget i Årjäng eller Karlstad beror nog endast på att vi inga tunnelbanor har.
Å så jobbar vi. Eller åtminstone snurrar runt med ipaden och iphonen.
Umgås digitalt.
Vi kämpar här i Sverige för att klyftorna ska bli ändå större. Ändå större mellan de tio % som formellt sett är Fattiga i vårt land och oss 90% alltför rika. Ja – Du och jag känner oss inte rika för vi har en förmåga att skaffa oss utgifter väl anpassade till våra inkomster. Vi är anpassade till vårt jagande.
Å så springer vi vidare i ekorrhjulet. Tills det händer. Då när vi – alla som hamnat där säger – ”vi ser på Livet på ett annat sätt nu”. Livets Mening.
Det kan vara så många orsaker. En farlig sjukdom, en nära anhörigs bortgång, en skilsmässa, en ekonomisk krasch, en språngmarsch som slutar i den berömda Väggen.
Varför ska vi måste tvingas till att sitta still, att stanna upp, att tänka efter – vad som är Livets Mening. Att vi har så svårt för att ändra på devisen…. ”tiden går” till….. ”tiden kommer”.
Du kanske är i denna situation. Du kanske varit i denna situation. Du kanske kommer i denna situation.
Varför lever Du???
Hinner vi se skönheten i det skapade innan vi stressat sönder även naturen.
Hinner vi lyssna till svaret på frågan Du alltid ställer till den Du möter – ”hur är det/hur mår du?” Tänk om den tilltalade skulle svara ärligt, tänk så chockade vi skulle bli……
Å så kanske himlen skulle öppnas, ja vem vet. Det finns en skönhet som vi behöver lära oss att finna. En skönhet i det skapade, en skönhet i kommunikation mellan människor – hjärta till hjärta.
Där nånstans finns Meningen med Livet. Att mycket är så stort så vi kommer aldrig att begripa det.
Möjligen att vi blir så förståndiga att vi begriper att vi inte begriper.
Ja vem vet.
En märklig värld vi lever i.
En fantastisk värld vi lever i.
Tills vi förstör den.
ps. för övrigt – då när jag inte är filosofisk, utan bara den där gamla vanliga griniga Lennarten – då, då är jag störd. Jag är störd på min nörd, nörd till Son. Du vet han som gjort en så fin hemsida http://bison.se/. När han gjorde den där fina hemsidan så försvann länkar från mitt bloggskrivande å det försvann bildinfogningsmöjligheter etc.etc. Dvs i min trånga okunniga värld. Där ser jag inte meningen med Livet. Kan Du inte komma hem å få årning på eländet , din pojkvasker!!!!
