Marknadsföring är roligt MEN jätte svårt. Det finns ju så många olika sätt att synas på….hur mycket pengar ska vi lägga….å vad får vi tillbaka!??
Vi funderar på om vi ska annonsera mer i tidningar, satsa ännu mer på hemsidan, åka på fler mässor, lägga mer tid och synas på sociala medier, ”give away” prylar, lägga ”multum” pengar för att synas på tv mm…vi frågor oss igen, -Vad ska vi satsa på?
Frågan är också -När såg du BISON på stan senast?
Att åka på mässor och stå som utställare är det som BISON lägger mest pengar på vad gäller marknadsföring. Att synas och finnas på plats personligen för att möta både gamla och nya kunder tror vi är viktigt. Men det är dyrt! Kvadratpriset är minst sagt inte billigt….å räknar man tiden på allt förarbete och efterarbete samt personalkostnad på det så drar det iväg…men vi resonerar -Syns vi inte så finns vi heller inte och som något sa -Livet är som en rockkonsert -Man måste skrika för att höras!
Möbelmässan eller Stockholm Furniture Fair som det heter på utrikiska är en mässa vi senaste åren har deltagit på. En totalt väldigt häftig mässa på alla sätt å vis för de som är design, möbel och inredningsnördar. Mässan säger sig just vara ”världens största mötesplats för skandinavisk möbel och design”.
Som ni vet nischar sig BISON mot ”musikinredning” så det är klart att några sneglar på näsan när de finner notställ i montern och tänker….ja den kanske också går att bruka som en ”möbel”!? Möbelmässan är en branschmässa. I hallen där BISON är utställare är huvudsyftet anpassat för ”offentliga” möbler. Många besökare kommer bl.a. från skolans miljö och där ska inköpas både mobila scener och stolar.
Att stå som utställare på mässor är jobbigt. Långa dagar, mycket pratande, torr miljö och ha uthållighet med alla ”dessa besökare” som egentligen inte vill köpa utan baaara är nyfikna och letar efter gratispennor. MEN så KUL det är ändå…absolut det roligaste man gör när man jobbar med marknadsföring! Att ta i hand, vara på plats som sagt och kunna möte kunden personligen. Helt klart överlägset med andra ord ”mässtider” ä härligt!
Musikmässan i Frankfurt, Tyskland är mötesplatsen för oss då vi är på plats och når våra utländska kontakter. En jätte stor (minst sagt) internationell mässa som bara måste besökas om du är musiknörd. Där finns ALLT vad rör musik i stort och smått! Ett år räknade vi att vi hade besökare representerade från 35 olika länder.
Du fascineras varje gång hur mycket olika människor man möter på en mässa. Otroligt många spännande möten och högst oväntade också….
Musik- och Kulturskolor landet runt är en stor kundkategori för BISON och då är det ett bra sätt att möte musikledarna på den årliga Rikskonferensen för SMoK (Sveriges Musik och Kulturskoleråd). Där har vi deltagit som utställare mer än 25 ggr. I år kommer vi finnas på plats i Skövde…
LLB (Ljud, Ljus och bild) en exakt rätt mässa för BISONs nischade Musikinredning. Hit kommer kunder och då oftast anställda som tekniker inom olika område. De vet vad de pratar på och går igång på våra grejer…
Åter till fundering hur vi som företagare kan synas… Hemsidan kan man nästan uttrycka och kalla för ”kistan” eller ”navet” i marknadsföring. Det är ju dit vi hänvisar på våra visitkort och det är ju dit vi önskar alla ska hitta ”hem” när de söker eller googlar på notställ, orkesterstolar eller mobila scener… Vi lovar säga att det händer en del på vår hemsida inom en snar tid och är du nyfiken är du välkommen titta in förstås…
Gratis smakar gott brukar vi höra men är det verkligen så!? Kanske inte alltid men ibland när vi får ”gratis reklam” då kan det bli riktigt roligt och bra. Ni missade väl inte när BISON gjorde en ”kupp” på Let’s Dance och viftade med en banderoll i publiken där en en snygg stämgaffel syntes…
Det bästa måste nog ändå vara när en nöjd kund berättar för skolan i grannkommunen att de just köpt ett mobilt podiesystem från BISON och är JÄTTE NÖJD – Har vi kommit dit då känns det gott i magen.
Förresten om ni inte sett BISON på stan har ni då sett bussen ?