Regionens lokale miljardär Olav Thon började sitt imperium med att som tonåring sälja skinn från rävar han skjutit på fjället. Allas vår Ingvar Kamprad, bondsonen från Agunnaryd, prototypen för en företagsam smålänning cyklade i tidiga år runt i bygden och sålde tändstickor, julglitter å fisk (!!), något som redan när han var 17 år hade utvecklats till ett postorderföretag.
68 år till har flutit iväg och idag är Ingvar K en mytomspunnen gestalt i vårt land och runt stora delar av vår värld. Mycket få svenskar har aldrig varit inne i ett IKEA-varuhus. Man måste bara bli imponerad av IKEA. Den totala målmedvetenheten i allt som görs. Hur vi slussas från ingång och fram till kassorna utan att kunna missa något enda av alla fantastiskt erbjudanden. Hur IKEA (Ingvar) lyckas välta över hela det tidsödande monteringsarbetet på köparen och få konsumenten övertygad om att han/hon tjänar på detta. Hur man kan få köpa billiga köttbullar så att man stannar längre. Hur svenskheten sitter i väggarna – vem känner inte till bokhyllan Billy? Hur vi alla jagar runt i pyramiden som strävsamma myror med en tacksam tanke till Ingvar som hjälper oss tjäna så mycke pengar (Tjäna – inte Spara).
Allt beror förstås på att grundaren levt ett så sparsamt och enkelt liv och därmed bidaragit till Sveriges välstånd.
Storytelling är dagens mantra i företagsvärlden. Ingen har som Ingvar lyckats genomsyra en hel nation med detta. Otaliga är de histiorier om hur han ända in i modernaste tid lever enkelt, bor enkelt, äter enkelt. Och har därmed krav på hela sin IKEA-familj.
Makalöst är att denna bild kan kvarstå när vi idag vet att Kamprad lever otroligt luxuöst i sitt herresäte nere i Europa, när det avslöjats hur ett oerhört skatteupplägg gjort/gör att miljarder försvinner från beskattningen.
Från föra seklet kan vi fortsätta hämta både plus och minus. Kamprads politiskt bruna kopplingar är klart dokumenterade. Å andra sidan har han tidigare varit en jagad man av etablissemanget. Han blev utsatt för leverantörsbojkott när han slog sig fram med sin lågprislinje och visade då sin märkliga styrka med att mycket tidigt leta upp utländska kanaler som ville producera för honom.
Jaså du tycker det är förmätet att jämföra BISON å IKEA. Jaså? När vi åker ner i Europa och av nån anledning berättar att vi är möbeltilverkare så är alltid den första frågan ifall vi är AJKIA. sådeså.
Vilken är då bäst av IKEA å BISON?
IKEA omsätter åtminstone 220 miljarder mer än BISON och tjänar ungefär 30 miljarder kronor mer än BISON. per år. Å så har de ungefär 123.000 fler anställda.
BISON däremot tillverkar allt i Sverige – ingen risk för barnarbete eller slavlöner.
BISON har personlig kontakt med alla kunder.
Till kunden från BISON kommer en färdig produkt som du inte behöver lägga timmar på montering utav.
BISONs kund är trygg – BISON lämnar tio års garanti på precis alla pryttlar.
BISON skänker mer i bistånd än IKEA. Mycket mer. I förhållande till omsättning o vinst. Det vore trevligt ifall IKEA skänkte några hundra miljoner per år – bara en liten återbetalning…..
Faktiskt möter vi IKEA ibland som konkurrent. Den kund som stirrar sig blind på priset och rabatten gåt till IKEA………
Utan statistiskt belägg påstår vi ändå att BISON har större andel nöjda kunder.
Slutsatsen är naturligtvis – BISON är bättre.
Vi har oxå en Story att Tella.