Född 1950 kommer jag egentligen bara ihåg en enda slogan från min barndom, nämligen ”Säg Algots – det räcker”. Denna slogan sitter efter femtio år kvar i hjärnbarken på anti-shopparen som gör allt för att undvika butiker – alldeles speciellt med kläder uti. Ifall den sitter kvar hos honom då måste det var en perfekt refräng. Följdaktligen rimmar BISONs egen slogan på Algots gamla – ”Säg BISON – det stämmer”. Åde gör de ju… 😉
Något företag pratar om ”connecting people” och ett världsomspännande skräpmatsföretag har gjort om den engelska grammatiken och skriver….. hm. Ja just det.
Andra företag – ja väldigt många – har reklam å slogans där man inte fattar vare sig information eller humor. Alldeles för mycket pengar måste de där stora företagen ha. Åtminstone innan de gjort reklamen. Mest inne just nu är väl Toyota vilka gjort reklam som är så svårförståelig att folk letar opp den för att kolla om de begriper. Oxå en infallsvinkel 😥
Två hål i väggen körde Vattenfall med för några år sedan i TV-reklam å annat. Inte är jag säredeles imponerad av deras kol- o kärnkraftsprogram. Men jag tycker det är duktigt att göra reklamfilm som tar sig igenom mediabrusväggen. Tycker det är skickligt att nån som börjar tillverka gummistövlar kånnektar pipel med mobiltelefoner världen över femtio år senare. Jag tycker det är skickligt att McDonalds å Coca-cola har gjort sig oumbärligare än bröd å vatten. Å jag tycker det är skickligt att ett företag som påstår sig vara svenskt statligt komplett skiter i miljö- å skatte-etik bara man tjänar pengar. Skickligt. Men inte alltid särdeles bra.
BISON har oxå gjort en massa dåliga deviser. På 2011 års BISON-almanacka finner Du följande:
Säg BISON – det stämmer
BISON – lever på spel
BISON – scenfärdig
BISON – me stolar som pallar
BISON – ingen bagatell
BISON – med på noterna
BISON – alltid på lyran
BISON – Fair Play
Ta de piano – de e BISON
BISON – ett starkt val
Trampa inte i klaveret – bruka BISON
BISON – för alla nötter
Tillverkningen av 2012 års knäppa almanacka står för dörren. Ett stort meningslöst roligt jobb. Almanackor som vi sedan delar ut för att vi tror att nån tycker de e roligt å få. Dom kanske inte vill ha den.
Jag tror vi gör såhär inför nästa år. Du som vill ha en BISON-almanacka hör av Dig. På facebook, twitter, snigelpost, röksignaler, telefon, besök eller annat påkallande vår uppmärksamhet. OK? Jag kollar av räkneverket å finner att av nån märklig anledning så är Ni ganska många som följer min vecko-blogg. Hör ingen av sig är det nog svar nog på att vi bör sluta med den där almanackan……..
Som sagt var, marknadsföring är dyrt. Och till vilken nytta? För att Du ska köpa våra pryttlar förstås. ” Det är lättare att vara rik än fattig, åtminstone ur ekonomisk synvinkel” som Woody Allen påpekar.
Men det här var lyckat. DU har ju läst ända …………………..
……. HIT