Lennart Bryntesson - Banvakten

Tänker, filurar, orerar, funderar, provocerar, förändras, förundras.

januari 30, 2024

v5 TJÄNSTGÖRINGS-REGLEMENTE Dal-Västra Värmlands Järnväg

 

Jag fick en underbar julklapp.

En instruktionsbok utfärdad 1927 av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen.

Med etthundratio sidor instruktioner om hur det mantaliga arbetareboskapet ska bete sig när järnvägsbygget från Mellerud till Arvika av rallare färdigställs 1928-1929.

Ett obegripligt slitgöra..

En ny epok i ”mörka” fattiga Nordmarken när sjöfarten tappar greppet. När de livsviktiga Silen, Stora Le, Foxen och Svärdlång plötsligt inte blir så viktiga längre. Till förfång för många bruk och vattenfallsberoende industrier, men det är en annan historia.                                                    Och långt innan landsvägar är med vår beteckning farbara. Så kan man läsa i historieböckerna att det i mitten av 1800-talet endast var skabbig kärrväg i ex vis Köla sträckningen Adolfsfors – Koppom.

Inte konstigt alls att Stinsen – nej Stationsinspektören stolt stod i stram givakt i sin fina uniform.

å manskap gick det åt. Det lär för hundra år sen varit hundra personer anställda utifrån Årjäng. Och i Mellerud ofattbara fyrahundra!

Instruktionsboken är omfattande och välformulerad. Hör  som exempel……..

ur Signalföreskrifter – den som under tjänstgöring ska begagna signalmedel är skyldig tillse att detta är i brukbart skick, och om så ej är fallet, föranstalta om åtgärd för dess iståndsättande.                                                                                                                                          §6.6   Signalredskap består av Signalgivarens armar, Signalflagga röd, Signalflagga grön, Handsignallykta, Bansignallykta, Slutsignallykta, Slutsignalskärm, Lokomotivsignallykta, Växelsignalskärm, Spårsignalskärm, Knalldosor, Signalpipa, Signalhorn och Vissla.

och Säkerhetsföreskrifter – envar av vilken tågs säkerhet är beroende, ska känna och kunna utföra vad honom genom detta reglemente och genom särskilda instruktioner ålägges.            §25 Tåg och banbevakningspersonal ävensom stationspersonal i yttertjänst skall vara försedda med rätt gående fickur ävensom med tjänstetidtabell.

Tragiskt nog så har undertecknad varit Banvakt vid Högelians Station (en beteckning som saknas i Instruktionsboken) i ganska exakt femtio år utan att ha kännedom om denna lärobok.

Vilka statsmakter och myndigheter har vi egentligen ???

Det första decenniet – 1974-1985 – levde familjen med barn och katter inklämda mellan riksväg 172, tjugo meter västerut och DVVJ tio meter österut. Torde vara tjänstefel att här leva utan denna instruktionsbok.

Som när Lasse fem år lyckades pilla ur rattväxeln på min Ford Taunus och bilen rullade baklänges och blev hängande över perrongen. Då måste man ha goda grannar. Jag flög opp till Gropa och Jannes traktor kom strax tuffande och ryckte opp bilen. Utan att förskjuta tågtidtabellen. å utan instruktionsbokens rättesnören.

Eller när vi hörde ett väsen ute på gårdsplan, fick se miljökämpen Eric Svanqvist stövlandes med röda papper i högernäven och Hälsovårdsnämndens ordförande Tage Johansson flåsande efter. Deras viktiga ärende var att de skulle stoppa ”hormoslyr-tåget” som kom sprutandes norrifrån.

Fastän hedervärde Eric fick stopp på tåget så upplever vi efter femti år bestående skada i backen och inte mycket vill växa i vår trädgård.

Det var rejält hierarkiskt och lättförståeligt under dessa tidevarv. Det fanns ärevördiga Centralstationer, rejäla Stationshus, mindres Stationshus samt Banvaktsstugor.

Högelian Station kom som nummer tre i denna hierarki, dock att märka det under en tid fanns hela tre spår på godsområdet. Under den tid som flottning försiggick rullade man på natten ut vagnar på spåret norr om stationen och baxade opp timmerstockar från Silbodalsälven och uppför branta ban-slänten. Och upp på godsvagnarna.    Vilket jobb!!!

På DVVJ-banan – De Vackra Vyernas Järnväg – fanns tre identiska stationshus, Växvik i Köla, Högelian samt nu nedbrunna Svärdlång strax norr om Bengtsfors.                                                    Högelian Station är exteriört identiskt från byggnadsår1928 förutom att det då fanns två verandor emot söder.  Det var heller ingen gräsmatta utan en grusplan utanför.

Så förändras – ”utvecklas livet” eller vad man ska säga. 1932 byggdes en, ska vi säga enorm bro i dalgången mellan Högelian och Ström. Farlig på vintern då det var skarp kurva före bron. Den har tjänat ut och ny modern väg byggdes 1989.

1958 lades Högelian Station ner och kvar blev endast en anhalt dit väntkuren i Grävbacka från nedlagda linjen Beted – Skillingsfors flyttats. Denna uppruttna väntkur revs 1994 i och med att BISON gjorde sitt antåg till bygden. Trehundra lastbilslass med grus och ett års byggande av Köla-Bygg och ingen kunde se att här funnits någon järnväg.

Men visst hade det varit bra med en Instruktionsbok

 

 

 

 

 

Dela det här:

  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)

Relaterade

Article by lennart / Uncategorized Lämna en kommentar

Vem o Varför?

bison lennartLennart Bryntesson, långtborti skogen i Högelian utanför Årjäng.

Tillbringat mitt liv med att fundera varför o hur.

Nu delar jag mina funderingar med Dig i ett hopkok filosofiska funderingar och företagstänk.

Senaste kommentarerna

Vad jag skriver om

  • BISON (83)
  • bisonbloggen (76)
  • Företagande (18)
  • Hemmaplan (125)
  • politik (141)
  • Uncategorized (142)
  • Utflykter (4)
  • Utmaning till dig (81)
  • Vänner (21)
  • Värderingar (145)

Banvakten – i historien

  • maj 2025 (3)
  • april 2025 (4)
  • mars 2025 (5)
  • februari 2025 (4)
  • januari 2025 (4)
  • december 2024 (5)
  • november 2024 (4)
  • oktober 2024 (4)
  • september 2024 (5)
  • augusti 2024 (4)
  • juli 2024 (5)
  • juni 2024 (4)
  • maj 2024 (4)
  • april 2024 (4)
  • mars 2024 (5)
  • februari 2024 (4)
  • januari 2024 (5)
  • december 2023 (4)
  • november 2023 (3)
  • oktober 2023 (1)
  • september 2023 (1)
  • maj 2023 (1)
  • september 2022 (3)
  • augusti 2022 (4)
  • juli 2022 (5)
  • juni 2022 (4)
  • maj 2022 (5)
  • april 2022 (4)
  • mars 2022 (4)
  • februari 2022 (4)
  • januari 2022 (5)
  • december 2021 (4)
  • november 2021 (4)
  • oktober 2021 (5)
  • september 2021 (4)
  • augusti 2021 (5)
  • juli 2021 (4)
  • juni 2021 (4)
  • maj 2021 (5)
  • april 2021 (4)
  • mars 2021 (5)
  • februari 2021 (4)
  • januari 2021 (4)
  • december 2020 (3)
  • november 2020 (4)
  • oktober 2020 (5)
  • september 2020 (5)
  • augusti 2020 (4)
  • juli 2020 (5)
  • juni 2020 (4)
  • maj 2020 (4)
  • april 2020 (6)
  • mars 2020 (6)
  • februari 2020 (8)
  • januari 2020 (9)
  • december 2019 (8)
  • november 2019 (4)
  • oktober 2019 (4)
  • september 2019 (4)
  • augusti 2019 (3)
  • juli 2019 (4)
  • juni 2019 (5)
  • maj 2019 (4)
  • april 2019 (5)
  • mars 2019 (3)
  • februari 2019 (4)
  • januari 2019 (4)
  • december 2018 (5)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (3)
  • september 2018 (4)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (5)
  • juni 2018 (4)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (5)
  • mars 2018 (4)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (5)
  • december 2017 (4)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (2)
  • september 2017 (4)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (4)
  • maj 2017 (5)
  • april 2017 (4)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (4)
  • november 2016 (4)
  • oktober 2016 (5)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (5)
  • juli 2016 (4)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (5)
  • april 2016 (4)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (5)
  • januari 2016 (4)
  • december 2015 (4)
  • november 2015 (5)
  • oktober 2015 (4)
  • september 2015 (4)
  • augusti 2015 (5)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (4)
  • april 2015 (4)
  • mars 2015 (5)
  • februari 2015 (3)
  • januari 2015 (5)
  • december 2014 (4)
  • november 2014 (4)
  • oktober 2014 (4)
  • september 2014 (4)
  • augusti 2014 (4)
  • juli 2014 (4)
  • juni 2014 (5)
  • maj 2014 (4)
  • april 2014 (4)
  • mars 2014 (5)
  • februari 2014 (3)
  • januari 2014 (5)
  • december 2013 (5)
  • november 2013 (3)
  • oktober 2013 (5)
  • september 2013 (5)
  • augusti 2013 (4)
  • juli 2013 (4)
  • juni 2013 (5)
  • maj 2013 (4)
  • april 2013 (6)
  • mars 2013 (4)
  • februari 2013 (4)
  • januari 2013 (4)
  • december 2012 (5)
  • november 2012 (4)
  • oktober 2012 (5)
  • september 2012 (4)
  • augusti 2012 (4)
  • juli 2012 (5)
  • juni 2012 (4)
  • maj 2012 (4)
  • april 2012 (5)
  • mars 2012 (4)
  • februari 2012 (4)
  • januari 2012 (4)
  • december 2011 (5)
  • november 2011 (4)
  • oktober 2011 (5)
  • september 2011 (4)
  • augusti 2011 (4)
  • juli 2011 (5)
  • juni 2011 (4)
  • maj 2011 (5)
  • april 2011 (4)
  • mars 2011 (4)
  • februari 2011 (4)
  • januari 2011 (20)
  • december 2010 (4)
  • november 2010 (5)
  • oktober 2010 (4)
  • september 2010 (4)
  • augusti 2010 (3)
  • juli 2010 (1)
  • juni 2010 (2)
  • april 2010 (2)
  • februari 2010 (2)
  • januari 2010 (1)
  • december 2009 (1)
  • november 2009 (1)
  • oktober 2009 (1)
  • september 2009 (1)
  • augusti 2009 (1)
  • juli 2009 (1)
  • juni 2009 (1)
  • maj 2009 (1)
  • april 2009 (1)
  • mars 2009 (1)
  • februari 2009 (1)
  • januari 2009 (1)

Copyright © 2025 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Logga in

 

Laddar in kommentarer …