Lennart Bryntesson - Banvakten

Tänker, filurar, orerar, funderar, provocerar, förändras, förundras.

januari 28, 2019

JAG HAR BOTT VID EN JÄRNVÄG I HALVA MITT LIV

å sett rälsbussar komma och gå…….

Starkt ligger mina första minnen av rälsbussen från Koppom till Arvika. Redan från sju års ålder gjorde mamma å jag årliga tågresor till Arvika och till Dr Salme Woorema för ögonkontroll. Vi åkte rälsbuss – å ändå häftigare var att det var enda gången om året som jag fick komma på kondis. På Nordells anrika konditori.

Vid tolv års ålder börjar jag högstadiet. I Arvika. Fyra mil! Det var skolbil och det var tåg. Första dagen visste jag inte hur jag skulle ta mig hem . Så jag gick hem. Fyra mil från Arvika till Älgestad, Köla, För säkerhets skull följde jag rälsen så långt det gick…. kom inte å säg annat än att jag är en udda överlevare.

Under tre år åkte vi rälsbuss. Mest spännande var regniga höstmorgnar när blöta löv låg på rälsen och tåget slirade betänkligt upp över Bodafjället. Vår stora förhoppning var förstås att det skulle bli ståendes och vi skulle få giltigt förfall när vi inte anlände till Solbergaskolan till lektionsstart.

Nästa anhalt på järnvägsspåret var 1974 då Ingegerd o jag köpte Högelians Järnvägsstation längs med fortfarande brukade vackra DVVJs järnväg. Vi köpte det gamla stationshuset av Helmer o Märta Öhman. Helmer Öhman kom hit som rallare när järnvägen byggdes 1928-1929. Stannade kvar som banbiträde hela sitt liv, likaså gjorde fru Märtha som var platsvakt. De flyttade hastigt efter tragiska dödsfall i familjen och de första månaderna i Högelian gick vi på upptäcksfärd i uthus, godsmagasin och loft bland damhattar, porslin, spottkoppar märkta B.J. Å råttlort.

Det gick inte så många tåg per dygn men jag kan lova att det blev svettigt när jag lämnat min gamla Ford Taunus i utförsbacken och Lasse fem år lyckades pilla ur växeln så bilen kom i rullning och blev hängandes över perrongen. Då blev goda grannen Janne räddningen som hann att med traktor dra opp bilen innan något tåg kom tuffande.

1962 gjorde Rachel Carson ramaskri i USA med att ge ut boken Tyst vår som mycket handlade om dikeskanter och annat som dött pga besprutning med DDT.

Mycket tack vare Miljökämpen Eric Svanqvist – så långt före omgivningens tankar – så blev vår järnvägssträckning uppmärksammad decenniet senare. SJ ville inte ha ogräs och sly längs banan och detta förhindrade man effektivt med besprutning av hormoslyr. Fastän inte smärtfritt. Eric S med Miljönämndens ordförande Tage Johansson i hasorna ställde till uppståndelse. En uppståndelse som ändå fick stopp på eländet.

Så fortgick ett dussin år med fyra-fem rälsbussar och några godståg per dygn femton meter ifrån sovrumsfönstret. Idylliskt o Miljövänligt. Men ändå inte när knappt någon åkte med.

Jo några få. Mor Ingegerd åkte in till jobbet i Årjäng. Nils dagmamma bodde i Huken några gärden innan Årjäng och tågföraren var snäll och stannade där dagmamma Ella stod å väntade efter spåret. Offentlig service vill jag kalla detta!!!

1985 lyckades SJ stoppa själva tågtrafiken men banan var kvar i fyra år till. Inget underhåll förstås och hösten 1989 var den värsta storm och busväder som varit i mannaminne och en lång bit av banvallen rasade i Koppom och “äntligen” fick SJ en anledning att lägga ner hela sträckningen.

Kvar finns en gammal järnvägsstation byggd 1929, en väntkur flyttad från Grävbacka (linje Beted- Skillingsfors), så dålig att det bara var att riva, en dressin och gamla stopplyktor som bara försvann, lite spottkoppar, en “plåtstins”, gamla kartor o tidtabeller och annan nostalgi.

Då – en gång i tiden lär det ha jobbat hundra personer runt järnvägen i Årjäng. I stora metropolen Mellerud var hela fyrahundra stationerade!

Då – en gång i tiden fanns det tre spår i Högelian. Stickspår för godståg som nattetid kördes ut på banan. I Silbodalsälven flottades timmer och där älven gick nära banvallen så lastades timret på vagnarna. För hand!

Dela det här:

  • Klicka för att dela på Twitter (Öppnas i ett nytt fönster)
  • Klicka för att dela på Facebook (Öppnas i ett nytt fönster)

Relaterade

Article by lennart / Uncategorized Leave a Comment

Vem o Varför?

bison lennartLennart Bryntesson, långtborti skogen i Högelian utanför Årjäng.

Tillbringat mitt liv med att fundera varför o hur.

Nu delar jag mina funderingar med Dig i ett hopkok filosofiska funderingar och företagstänk.

Senaste kommentarerna

Vad jag skriver om

  • BISON (82)
  • bisonbloggen (74)
  • Företagande (17)
  • Hemmaplan (106)
  • politik (64)
  • Uncategorized (72)
  • Utflykter (3)
  • Utmaning till dig (80)
  • Vänner (19)
  • Värderingar (142)

Banvakten – i historien

  • mars 2021 (1)
  • februari 2021 (4)
  • januari 2021 (4)
  • december 2020 (3)
  • november 2020 (4)
  • oktober 2020 (5)
  • september 2020 (5)
  • augusti 2020 (4)
  • juli 2020 (5)
  • juni 2020 (4)
  • maj 2020 (4)
  • april 2020 (6)
  • mars 2020 (6)
  • februari 2020 (8)
  • januari 2020 (9)
  • december 2019 (8)
  • november 2019 (4)
  • oktober 2019 (4)
  • september 2019 (4)
  • augusti 2019 (3)
  • juli 2019 (4)
  • juni 2019 (5)
  • maj 2019 (4)
  • april 2019 (5)
  • mars 2019 (3)
  • februari 2019 (4)
  • januari 2019 (4)
  • december 2018 (5)
  • november 2018 (4)
  • oktober 2018 (3)
  • september 2018 (4)
  • augusti 2018 (4)
  • juli 2018 (5)
  • juni 2018 (4)
  • maj 2018 (4)
  • april 2018 (5)
  • mars 2018 (4)
  • februari 2018 (4)
  • januari 2018 (5)
  • december 2017 (4)
  • november 2017 (4)
  • oktober 2017 (2)
  • september 2017 (4)
  • augusti 2017 (4)
  • juli 2017 (5)
  • juni 2017 (4)
  • maj 2017 (5)
  • april 2017 (4)
  • mars 2017 (4)
  • februari 2017 (4)
  • januari 2017 (5)
  • december 2016 (4)
  • november 2016 (4)
  • oktober 2016 (5)
  • september 2016 (4)
  • augusti 2016 (5)
  • juli 2016 (4)
  • juni 2016 (4)
  • maj 2016 (5)
  • april 2016 (4)
  • mars 2016 (4)
  • februari 2016 (5)
  • januari 2016 (4)
  • december 2015 (4)
  • november 2015 (5)
  • oktober 2015 (4)
  • september 2015 (4)
  • augusti 2015 (5)
  • juli 2015 (4)
  • juni 2015 (5)
  • maj 2015 (4)
  • april 2015 (4)
  • mars 2015 (5)
  • februari 2015 (3)
  • januari 2015 (5)
  • december 2014 (4)
  • november 2014 (4)
  • oktober 2014 (4)
  • september 2014 (4)
  • augusti 2014 (4)
  • juli 2014 (4)
  • juni 2014 (5)
  • maj 2014 (4)
  • april 2014 (4)
  • mars 2014 (5)
  • februari 2014 (3)
  • januari 2014 (5)
  • december 2013 (5)
  • november 2013 (3)
  • oktober 2013 (5)
  • september 2013 (5)
  • augusti 2013 (4)
  • juli 2013 (4)
  • juni 2013 (5)
  • maj 2013 (4)
  • april 2013 (6)
  • mars 2013 (4)
  • februari 2013 (4)
  • januari 2013 (4)
  • december 2012 (5)
  • november 2012 (4)
  • oktober 2012 (5)
  • september 2012 (4)
  • augusti 2012 (4)
  • juli 2012 (5)
  • juni 2012 (4)
  • maj 2012 (4)
  • april 2012 (5)
  • mars 2012 (4)
  • februari 2012 (4)
  • januari 2012 (4)
  • december 2011 (5)
  • november 2011 (4)
  • oktober 2011 (5)
  • september 2011 (4)
  • augusti 2011 (4)
  • juli 2011 (5)
  • juni 2011 (4)
  • maj 2011 (5)
  • april 2011 (4)
  • mars 2011 (4)
  • februari 2011 (4)
  • januari 2011 (20)
  • december 2010 (4)
  • november 2010 (5)
  • oktober 2010 (4)
  • september 2010 (4)
  • augusti 2010 (3)
  • juli 2010 (1)
  • juni 2010 (2)
  • april 2010 (2)
  • februari 2010 (2)
  • januari 2010 (1)
  • december 2009 (1)
  • november 2009 (1)
  • oktober 2009 (1)
  • september 2009 (1)
  • augusti 2009 (1)
  • juli 2009 (1)
  • juni 2009 (1)
  • maj 2009 (1)
  • april 2009 (1)
  • mars 2009 (1)
  • februari 2009 (1)
  • januari 2009 (1)

Copyright © 2021 · Education Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in